2009-12-20

Sanctuary S.2 ep. 10


Jag har tittat på en mängd olika Scifi serier genom åren, hence the trip to Vancouver to attend the Stargate Convention next year (På tal om det ska vi även till LA i november för att gå på ett konvent med en mänged olika serier på samma gång.), och ofta har jag älskat serierna. Hett.
Men så kom Sanctuary. En helt underbar serie med allas våran Amanda Tapping från Stargate som med regisör. En ny serie med helt ny, fullt fungerande plot.
Vi har den otroligt brittiska Dr.Helen Magnus. Vi har Big Foot. Vi har John Druidt/Jack The Ripper. Sherlock Holmes. Will. Henry. Ashley. Och Nicola Tesla.
Det var fem i gruppen från början, av dessa fem är tre vid liv. Magnus, Druidt och Tesla. Ingen av dessa tre åldras. Druidt kan teleortera och Nicola Tesla fick en del av de krafter som den gamla vampyr rasen hade. Claws, eyes, fangs, strenght, healing and so on. Och han är underbar. Han är troligtvis den messt arroganta karaktär jag någonsin har stött på. Han slår seriöst Goauld med hästlängder. Allvarligt.
Har är enormt smart, och han vet det. Han slår Rodney McKay i båda dessa avseenden. Han är charmerande, dödlig och ack så nerverande. Och fullständigt underbar.
Hur han INTE kan vara folks favorit karaktär är fullständigt omöjligt för mig att förstå. VEM kan motstå en arrogant och självgod och fullkomligt dödlig man? Hm?

Nu när Julrushen är igång (räknar SEKUNDERNA tills det är över)så behöver vi vad som hellst som kan underlätta för oss. Vad som helst. Så jag behövde en dos av vettighet, och Maria behövde en allmän Kicki-dos. Resultat: Jag har spenderat natten hos henne. Vi såg på olika serier och filmer. Och så även senaste avsnittet av Sanctuary. Jag blev utroligt upprörd. Så där FÅR man inte göra. Inte mot MIN Nicola!
Vad är det för FEL på dom? Dom tog bort den lilla "felande" länken i Teslas DNA som gjorde honom till det han var. Kort och enkelt förklarat: (Jag betvivlar att ni som läser det här är intresserade av den långa och detaljerade beskrivningen, eller att ni skulle förstå alla tekniska termer framförallt då jag skulle bli tvungen att ta det på engelska då jag inte kan sagda termer på korrekt svenska) They de-vamped him. WTF?! Did they just wake up one day and said: Hey! Lets DESTROY one of the best caracters anyone has ever created! ... .. Yeay! *squeel*

.. .. Thats not acceptable. Way not. Det kommer att förstöra Nicola helt och hållet. Han är ENORMT smart. Han är troligtvis den smartaste varelse som vandrat på jorden, Einstein inräknad. Inte helt säker dock, får fråga Dr,Magnus, hon har träffat old Albert. Men han är enormt smart. Och arrogant. Det är den arroganta och charmerande sidan av honom som gör honom underbar. Och nu har dom gjort honom "vanlig". Dödlig. DÖDLIG. That means NO healing! Om han blir skadad så blöder han, han läker inte ihop på en gång. Om han dör så är han DÖD. Har ni någon aning om vad det gör med självkänslan för någon som har levt som en odödlig i över 100 år? Det kommer, förr eller senare, att slita ner hans självkänsla och hans arrogans. Vilket kommer att påverka hans charm och hans underbara logik och tankesätt. Mindre arrogans, mindre självkänsla. Mindre självkänsla, mer tvivel på sina ideer, planer och uppfinningar. Vilket kommer sätta dom alla i fara.
Eller.. Tja, det kommer troligtvis rädda livet på en del av dom med tanke på vad Nicola brukar komma på för ideer och maskiner, but thats besides the point!
Förr eller senare kommer det att förstöra Nicolas hela karaktär. Dom bestämde sig inte för att döda honom, dom bestämde sig för att förgöra honom. Thats not fair!
Om dom dödat honom hade det varit en sak, då hade jag sörjt men han hade fått dött som sig själv, så som han är. Men nu, när han dör, så kommer han att dö som en vanlig männsklig varelse, troligtvis minus all sin arrogans och sin underbara självkänsla. Curse them!

They de-vamped him and turned him into a freaking living magnet! ><
.. .. ..

Kicki out

1 kommentar:

Kotte sa...

Tänk på lilla mig, som är helt utan Kicki-doser :( Vem ska pika mig om X-Men storyn?
God fortsättning, och ett Gott Nytt År, Squirrel! /CuddleCub