2010-05-09

Minnet tickar igång..

Som alltid när jag har internet nu, så vet jag inte riktigt vad jag ska göra med det eftersom jag har slutat använda alla grejer jag var stammis på förut. Så nu när jag väl har internet så blir det mest att jag flammar runt.
Snubblade på Astrid Lindgren låtar på Youtube, och började lyssna lite. Var rätt kul. Någon medley med nästan alla Astrids "barn" och sedan lite Emil och lite Pippi. Mitt i Pippis "Sjörövar Fabbe" fick jag ett halvt (mer var det då fan inte) minne av en barnsång. Eller ivarjefall en sång man sjöng som barn. Vet inte om den passar som barnsång. Dom ska vara glada och roliga.. Men det är väldigt många gamla låtar för barn som faktiskt är sorgliga. Men enormt fina. Kanske är meningen att man ska sluta sjunga dom när barnen blir stora nog att förstå VAD man sjunger? Who knows.
Anyway, det enda jag fick i mitt huvud var "Någon som ramlar överbord och syr på en symaskin." Hur i helsicke jag fick det ur Sjörövar Fabbe är en låååång förklaring. Kicki logik. Snabb-versione; Från sjösuka skömän, till Davy Jones till drunknade pirater, till symaskin. Enkelt. Elimentärt.

Så jag frågade mor. "Någon som ramlar i havet och syr på symaskin!"
Fick en tom blick och ett "va?" och en udda blick från far innan jag fick upprepa det. Och kom på i efterhand att jag kanske skulle lägga till "låt".
Min mor får credit för att hon är på någolunda samma våglängd som jag, trots allt måste mina udda sändningar komma någonstans ifrån, hon förstod vad jag menade. Efter en stund. Och kom på något ord till hjälp medans pappa hyschade och hävdade att han såg på tv. -.-
Nåja, tillräckligt att googla på ivarjefall och till slut lyckades jag hitta rätt. :)



Det var en gång en flicka som hette Josefin, josefin fin fin josse josse josefin, den enda skatt hon ägde det var en symaskin, symaskin, skin, skin, symam, mamma, mamma, skin.

Hon hade ock en fäst man som hette Jonatan......
Han var inte fager men hon var lika dan.......

Han ägde en skuta som upp på böljan for..
Den hade han fått ärva utav av sin gamla mor....

Han skrivade ett brev till sin Kära Josefin
Han bjöd`na upp på skutan med hennes symaskin

Och när de hade seglat upppå den blåa sjö
de stötte på en klippa invid den gröna ö..

Och Jonatan han sade: Jag tor vi sitter fast
jag tror vi måste slänga en del av vår ballast

Så slängde han ballasten och det var symaskin
och efter den så slängde han sin kära Josefin

Nu sitter han på vraket och sörjer Josefin
Hon sitter där på botten och trampar sin maskin...

Inga kommentarer: