2010-04-14

Kanada day 1

Jag är trött och snurrig så jag latar mig och kopierar vad jag nyss skickade till min mor.

Hejsan.
Nu är vi framme på hotellet, och vi har även fått oss lite att äta och jag har sett mig omkring i närheten av hotellet.

Resan började inte så bra, jag höll på att flippa ut totalt när flyget blev en timme sen från Arlanda, vilket skulle påverka tiden vi hade på oss i chicago. Dock så verkade vi flyga in det eller något för vi blev bara en kvart sena. Var inga problem med att haäta ut väskor och hitta rätt. dock var det konstiga papper att fylla i hela tiden. Både till USA och till Kanda. Namn, adress, födelsenummer, passnummer, flygbolag, flygnummer osv. Om vi tog med oss vapen, kött eller frukt in i landet..
Men men.. första flyget var ju längst och det kändes. Dock fanns det små tv-skärmar till varje säte dår man själv kunde välja vilken film man ville se eller vilken sorts musik man ville lyssna på. Man kunde också kolla på kameror som satt framför och under planet. Det var lite coolt.
Jag hade helt klart vaäntat mig att få tråkigt på resan, men jag hade inte räknat med hur otroligt illamående jag skulle bli. Stigningen fran Arlanda var hemskt. Det skakade och svajade och han steg alldeles for tvärt, sa jag fick min mage ungefär vid näsan. Very nice.
Landningen gick dock bättre, men jag blev fortfarande illamående.
När vi åkte från chicago så mådde jag riktigt illa, och vid landningen i vancouver trodde jag att jag skulle spy. Var väll sömnbrist, uddamat vid udda tider och det faktum att min magsäck satt löst som gjorde det.
Försökte mig dock på det gamla tricket med huvudet lågt, och då blev det mycket bättre. Var väldigt trångt i sista flygplanet men det fanns plats att lägga huvudet i knät ivarjefall. När jag sedan tog djupa andetag och andades in genom näsan, och ut genom munnen sa försvann kräk-känslan. Men jag är fortfarande lite illamående.
Som sagt tror jag dock att det kan vara trötthet och udda mat som bidrar också. Men flygningen var absolut den utlösande faktorn.
Nu är klockan fem i nio på kvällen och vi har precis varit och ätit på ett ställe som ligger vägg i vägg med hotellet. Salt and Pepper Grill. Vi har 10% där i och med att vi bor på Best Western, och det var det närmaste jag hittade som inte var sushi eller något annat udda som vi inte skulle kunna behålla. Var nästan tvungen att släpa ut maria, hon la sig i sängen direkt vi kom men jag var pigg sa jag tog en liten promenad runt byggdnaderna har. Det är faktiskt en väldigt fin stad. Det är träd överallt. Jätte fint!
Och jätte mycket körsbärsträd! Trodde väll aldrig att jag skulle få se fullt med Sakura blommor när jag åkte till Vancouver :P

I taxin hit så åkte vi förbi otroligt fina hus också. Och så mycket träd. Hemma är det mest att det är nagon som har träd på sin egen gård, men inte här. Tänk dig som vi bodde i hofors. men trottoar på var sida om vägen, och träd pa trottoarerna. Mycket träd. och det är inte minsta snöhög kvar här. Mycket varmare än hemma. :) Kommer frysa när vi kommer hem igen.

Har kollat upp vancouver island också. Det blir ett No-go. Först ska man promenera 10 kvarter innan man ska ta en buss till färjan. Bussen kostar 40 dollar per tur och per person. Sedan kostar färgan ocksa. Eftersom jag inte riktigt vet vad som finns där sa känns det inte värt så mycket pengar bara för en drömfångare åt mor.
Taxin till hotellet var billigare än den bussen. Kostade 28 dollar att åka hit från flygplatsen.
Så nej. Något man får ta om man åker hit på semester någon gång.

I morgon ska vi lära känna området lite och i morgon kväll ska vi gå och "checka in" oss vid konventet. Få scheman, inträdes armband och spana in folket :)

Men nu är det dags för en dusch och mycket efterlängtad, ostörd, sömn.